Бука у животној средини јесте сваки нежељен или штетан звук емитован на отвореном или у затвореном простору, који је производ активности људи, укључујући буку коју емитују превозна средства, друмски, железнички и ваздушни саобраћај, као и буку која настаје од индустријских и производних активности укључујући и буку на локацијама на којима се обављају индустријске активности.
Мониторинг буке врши се систематским праћењем индикатора буке, односно праћењем утицаја буке на животну средину. Индикатори буке користе се у циљу утврђивања нивоа буке у животној средини, за процену и предвиђање нивоа буке и њених ефеката, израду стратешких карата буке и планирање мера заштите од буке.
ИНДИКАТОРИ + -
1) Lden (дан-вече-ноћ) индикатор буке за укупно узнемиравање буком;
2) Lday (дан) индикатор буке за узнемиравање буком у току дана у периоду од 06 до 18 часова;
3) Levening (вече) индикатор буке за узнемиравање буком у току вечери у периоду од 18 до 22 часа;
4) Lnight (ноћ) индикатор буке за ометање сна у току ноћи у периоду од 22 до 06 часова.
Јединица којом се описују индикатори буке је decibel (dB).
Република Србија, аутономна покрајина, или јединица локалне самоуправе, правна лица која управљају главним путевима, главним железничким пругама и главним аеродромима обезбеђују мониторинг буке, континуирано праћење стања буке у животној средини.
Подаци из мониторинга буке, стратешких карата буке и акционих планова су део информационог система животне средине који води Агенција за заштиту животне средине.
СТРАТЕШКЕ КАРТЕ БУКЕ
Израда стратешких карата буке јесте представљање података о постојећим или процењеним нивоима буке, укључујући прекорачења прописаних граничних вредности, броја људи или домаћинстава изложених одређеним вредностима индикатора буке на неком подручју и служe за процену укупне изложености буци одређеног подручја од различитих извора буке или за предвиђање укупне буке на неком подручју.
Стратешке карте буке се израђују за Агломерације, које су дефинисане као део територије са преко 100.000 становника и са таквом густином становништва да се може сматрати урбанизованим подручјем. Израђују се и за емисије настале од саобраћаја на главним путевима, пругама и аеродромима.