Сарадња Агенције и Удружења "Храбри чистач"
10.12.2018
Директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић и председник Удружења индустрије отпада "Храбри чистач" Слободан Цветковић потписали су Споразум о сарадњи на унапређењу система управљања отпадом.
Овом приликом је конкретно договорено већ почетком 2019. године заједничко организовање семинара у циљу веће транспарентности и подизања квалитета података који се односе на кретање опасног отпада у Републици Србији.
Управљање отпадом у Републици Србији у периоду 2011 -2017. године
04.11.2018
Агенција за заштиту животне средине је припремила Извештај "Управљање отпадом у Републици Србији у периоду 2011 - 2017. године".
Овим извештајем су обухваћени основни показатељи управљања отпадом у Републици Србији за наведени период. Извештај је урађен на основу података достављених у информациони систем Националног регистра извора загађивања од стране обвезника извештавања у складу са Законом о заштити животне средине и Законом о управљању отпадом.
Извештај се може преузети овде.
Зелена економија и економски одрживи системи управљања отпадом у Србији
30.10.2018


Конференција "Зелена економија и економски одрживи системи управљања отпадом у Србији", одржана је данас у организацији Данас конференс центра. Учесници су говорили о систему управљања отпадом у Србији, његовој контроли и злоупотреби. Такође, било је речи и о неопходном јачању инспекцијског надзора у области заштите животне средине, као и о приступним фондовима Европске уније, колико они имају удела у систему финансирања управљања отпадом у Србији.
''Увођење депозитног система је врло важно за Србију. На овај начин ће се направити реконструкција постојећег система управљања отпадом у Србији", рекао је овом приликом директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић и додао да би увођење депозитног система требало да мотивише и грађане и привреду да не одлажу више отпад у животну средину и тиме омогуће стварање здравије, чистије и лепше средине у којој живимо.
Радовић је додао да су се на овај начин многе земље у региону и свету за кратак временски период решиле отпада.
''Депозитни систем мора да се уводи по етапама, корак по корак, како би се евентулани недостаци отклањали на време", изјавио је директор Агенције и додао да ће на овај начин бити стимулисани и грађани, али нагласио да изменама постојећег система односно разматрањем најбољег решења, које је јако осетљиво питање, може се доћи до решења проблема отпада.
''Ми ћемо размишљати о томе да ли ћемо инвестирати у повећање примарне сепарације отпада или ћемо ићи ка неком другом решењу који се зове депозитни систем који се показао да доноси велики повраћај амбалаже ка систему. На тај начин мотивишемо локалну и социјално угружену популацију да прикупи амбалажу која се налази у нашем окружењу и на тај начин ћемо подићи рециклажну индустрију. Ово је само један од примера циркуларне, односно зелене економије, којој сви тежимо", закључио је Филип Радовић.
Одржана радионица "Продужена одговорност произвођача гума - нова решења за Републику Србију"
29.10.2018
Данас је у просторијама Привредне коморе Србије одржана радионица под називом "Продужена одговорност произвођача гума - нова решења за Републику Србију". Република Србија интензивно креира решења за преговарачку платформу у поглављу 27, где је по препорукама Европске комисије отворено питање "Продужене одговорности произвођача амбалаже и других токова отпада".
На радионици је било речи о имплементационим плановима за управљање отпадом, могућностима продужене одговорности за произвођаче у Србији, али су и презентована нова решења-искуства из Мађарске.
"Успостављање ефикаснијег регулаторног оквира за управљање отпадом има изузетну важност за очување животне средине, као и за процес приступања Србије Европској унији. Принцип продужене одговорности произвођача подразумева да се одговорност не завршава само у тренутку пуштања производа на тржиште, већ се продужава и након његове употребе, све до тренутка када настаје отпад", рекао је том приликом директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић и додао да је важно уложити у унапређење постојећих система, улагање у сакупљачку мрежу и рециклажу, као и подизање капацитета комуналног сектора и локалних самоуправа.
Оквирна директива о отпаду у делу посебних токова отпада, разматра поновну употребу гума након истека њиховог животног циклуса и уводи одговорности произвођача, транспарентност, поступка сакупљања и поновне употребе гума, извештавања државе о токовима отпада и смањења трошкова пословања компанија, кроз колективне шеме и директну повезаност произвођача и рециклера. Тиме ће се обезбедити контролисан процес који снижава трошкове управљања отпадом, а користан је за животну средину, јер у пуној мери уважава принципе циркуларне економије "Од отпада до производа".
"Мисија Агенције за заштиту животне средине је да буде ефикасан сервис свим привредним субјектима, да им помогне у раду и омогући да заједничким снагама креирамо чистију и здравију животну средину. Питања животне средине и привреде се допуњују, важно је да заједно стварамо пословну климу за зелене инвестиције и креирање нових радних места", закључио је директор Агенције Филип Радовић.
Нове прекршајне пријаве достављене Прекршајном суду у Београду
09.07.2018
Агенција за заштиту животне средине доставила је Прекршајном суду у Београду 1981 захтев за покретање прекршајног поступка против правних лица и предузетника који нису испунили своје обавезе извештавања за 2017. годину о увозу производа који након употребе постају посебни токови отпада.
У складу са Законом о управљању отпадом произвођачи и увозници гума, производа који садрже азбест, акумулатора и батерија, минералних или синтетичких уља или мазива, електричних и електронских производа и возила имају обавезу достављања података за увезене количине наведених производа које сами стављају на тржиште у Републици Србији или које сами користе као крајњи потрошачи. Рок за достављање података је 31. март текуће године за податке од претходне године. Према Закону о заштити животне средине, Агенција иницира покретање прекршајних поступака против обвезника извештавања, односно плаћања накнада, који нису доставили потребне податке, односно нису доставили потребне податке на прописан начин и у законском року, или су доставили нетачне податке.
С обзиром да су наведена правна лица и предузетници пропустили да доставе тражене податке, пред Прекршајним судом у Београду против њих је покренут прекршајни поступак у циљу прикупљања тражених података. Сврха наплате еколошке таксе јесте хармонизација европских стандарда, побољшање стања животне средине на територији наше земље као и финансирање зелених пројеката и подстицаја рециклажној индустрији.
Извештај о производима који после употребе постају посебни токови отпада
у Републици Србији у 2017. години
28.06.2018
Агенција за заштиту животне средине је припремила Извештај "Производи који после употребе постају посебни токови отпада у Републици Србији у 2017. години".
Извештај је урађен на основу података достављених у информациони систем Националног регистра извора загађивања од стране обвезника извештавања.
Извештај можете преузети овде.
Извештај о управљању амбалажом и амбалажним отпадом
у Републици Србији у 2017. години
28.06.2018
Агенција за заштиту животне средине је припремила Извештај "Извештај о управљању амбалажом и амбалажним отпадом у Републици Србији у 2017. години".
Извештај је урађен на основу података достављених у информациони систем Националног регистра извора загађивања од стране обвезника извештавања.
Извештај можете преузети овде.
Вода за пиће је основно људско право
30.05.2018
Генерална скупштина Уједињених нација је 2010. године усвојила резолуцију којом је право на чисту воду проглашено једним од основних људских права. Мањак воде и ширење неплодног тла на подручјима која су се до недавно користила за земљорадњу су појаве које су дуго присутне у Азији и Африци, а од скора и у Европи. Овим феноменом је у Европи најтеже погођена Јужна Шпанија, где се подручје безводног земљишта сваке године повећава у смеру севера за око километар квадратни.
Заоштравање околности у вези са водом довеле су до иницијативе за изменом законодавства у Европској унији које ће обавезати произвођаче да омогуће интернетски приступ информацијама о квалитету воде за пиће. Циљ је да се повећа поверење у квалитет воде из славине и допринесе смањењу пластичног отпада од употребе флаширане воде. Колико је у Србији водна регулатива у сагласности са овим измењеним условима? Више о томе можете видети ОВДЕ.
Нови ЕУ пакет закона о циркуларној економији
23.04.2018
Посланици Европског парламента су 18. априла усвојили пакет од четири Закона везан за Циркуларну економију, којим се утврђују нови правно обавезујући циљеви и рокови за рециклажу отпада и граничне количине отпада који смеју да се одлажу на депоније. Ове законе треба још да одобри Савет мини-стара ЕУ, пре него што ступе на снагу.
Управљање отпадом на ефикаснији начин је први корак ка кружној економији, у којој је неопходно да се сви производи и материјали рециклирају или користе више пута.
Овај законски оквир поставља веома амбициозне циљеве рециклирања и депоновања у ЕУ.
Поновно искоришћење и рециклажа
Нови ЕУ пакет закона Циркуларне економије ће помоћи земљама чланицама да побољшају своје напоре у области рециклаже. Наведена регулатива уводи знатно строжија правила и за обрачун степена рециклаже што ће помоћи бољем праћењу стварног напретка у сладу са принципима Циркуларне економије.
Предвиђено ја да до 2030 године, сва произведена пластика буде 100% рециклабилна. До тада ће се радити на увећању удела на тржишту пластике са особинама биоразградивости.
Одвојено сакупљање
Поред обавезе одвојеног сакупљања која већ постоји за папир и картон, стакло, метале и пластику, одредбе нових директива везаних за одвојено сакупљање, укључују и биолошки отпад, а подстичу што виши степен квалитета секундарних сировина и њихову примену. Обавеза је да се успостави систем одвојеног сакупљања опасних фракција отпада из комуналног до 2022. године, биолошког отпада до 2023. године и текстила до 2025. године.
Постепено смањење одлагања на депоније
Одлагање отпада на депоније у складу са принципима Циркуларне економије, у суштини, нема смисла. До 2035. године количина депонованог комуналног отпада мора бити смањена на 10% или мање од укупне количине произведеног комуналног отпада.
Подстицаји
Ново законодавство ЕУ предвиђа виши степен коришћења економских инструмената и других мера у циљу подршке што ефикаснијем управљању отпадом у складу са хијерархијом отпада. Произвођачи имају важну улогу у овој транзицији кроз проширене програме шема одговорности произвођача - што значи да је одговорност произвођача за производ проширена на постпотрошачку фазу животног циклуса производа. Нови захтеви о продуженим захтевима произвођача ће довести до бољих перформанси управљања отпадом применом наведених шема. За све врсте амбалаже до 2025. године мора бити успостављена обавезна проширена шема одговорности произвођача.
Превенција
Ново законодавство ће се посебно оријен-тисати на превенцију отпада и увести јасне циљеве за неке токове отпада, као што је смањење количине отпада од хране у ЕУ у износу од 50% и заустављање загађивања мора отпадом, са циљем постизања циљева одрживог развоја УН.
Праћење стања у области Циркуларне економије
При прелазу на Циркуларну економију за праћење основних трендова и образаца неопходно је успоставити систем праћења у циљу:
  1. бољег разумевања развоја различитих елемената Циркуларне економије током времена,
  2. успостављања јединственог система индикатора успеха у државама чланицама,
  3. оцену адекватности предузетих мера.
На основу овог праћења требали би се повремено одређивати нови приоритети у складу с дугорочним циљевима Циркуларне екоомије. Ово праћење није релевантно само за доносиоце одлука већ треба да послужи свима као инспирација за стварање нових мера.
Акциони план ЕУ за циркуларну економију
Циркуларни економски пакет даје јасан сигнал привредницима да ЕУ користи све алате који су на располагању за трансформацију своје економије, отварајући пут новим пословним приликама и подизању конкурентности. Шире мере за промену читавог животног циклуса производа превазилазе уско фокусирање на фазу завршетка живота и наглашавају јасну амбицију Комисије да трансформише економију ЕУ и донесе одговарајуће резултате. Иновативни и ефикаснији начини производње и потрошње требали би се све више појавити као резултат подстицаја који се успостављају. Примена принципа Циркуларне економије има потенцијал да успостави значајан број нових радних места у Европи, уз очување драгоцених и све оскуднијих природних ресурса, смањујући утицај коришћења ресурса на животну средину и додавање нових вредности, пре свега економских, друштвених и социјалних, отпадним материјалима. Утврђене су и секторске мере, као и кључне активности које обухватају:
  • Финансирање у износу од преко 650 милиона евра у оквиру програма Horizon 2020 и 5,5 милијарди евра у оквиру структурних фондова;
  • Развој стандарда квалитета секундарних сировина ради повећања поверења оператора на јединственом тржишту;
  • Мере у Плану рада за Екодизајн за промовисање што веће могућности оправке отпадних производа, повећања њихове издржљивости и могућности што већег степена рециклаже, уз повећање енергетске ефикасности тих производа;
  • Ревидирана Уредба о ђубривима, како би се олакшало препознавање органских ђубрива, као и ђубрива на бази отпада на јединственом ЕУ тржишту и подржала улога биолошких хранива;
  • Стратегија пластике у Циркуларној економији, која се бави питањима рециклабилности, биоразградљивости, присуством опасних материја у пластици са циљем достизања циљева одрживог развоја уз значајно смањење количине отпада која завршава у морима;
  • Низ других активности у поновном коришћењу воде укључујући законодавни предлог о минималним захтевима за поновно коришћење отпадних вода.
Отворен међународни сајам "ECO EXPO 2018"
13.04.2018
У Београду се, у Belexpocentru 12. и 13. априла, одржава шести међународни сајам "ECO EXPO 2018".
Упоредо са сајамском манифестацијом, одржава се и конференција "Поглавље 27 - У сусрет реализацији обавеза", која учесницима пружа прилику да од компетентнијих људи из струке и државне управе добију корисне информације које могу помоћи у остварењу пословне политике, посебно у погледу кориштења расположивих средстава у ЕУ, као и начинима финансирања пројеката из предметних области.
У оквиру панела "Поглавље 27 - Отпад и секундарне сировине", чији је модератор био директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић, обрађене су теме: Амбалажни отпад (стратешки циљеви и начин њиховог остварења), Опасан отпад (финансирање пројеката и изградња постројења) и Летећи пепео (грађевински материјал као нус производ).
На панелу су представљени позитивни примери решавања питања отпада у пракси.